Tillbaka till föregÄende vy
StÀng fönster
Tillbaka till föregÄende vy
StÀng fönster
Tillbaka till föregÄende vy
StÀng fönster
Tillbaka till föregÄende vy
StÀng fönster
Tillbaka till föregÄende vy
StÀng fönster
Tillbaka till föregÄende vy
StÀng fönster
Om Allakando

VÄr historia: Fredrik Fridlund berÀttar

SkolgÄngen Àr en mer eller mindre utmanande tid för de flesta. Samtidigt som du försöker hitta dig sjÀlv och din plats i vÀrlden, ska du lÀra dig och betygsÀttas pÄ ditt arbete. Fredrik Fridlund, VD och grundare av Allakando, hade sjÀlv en tuff start.

– De första Ă„ren i skolan hade jag det riktigt kĂ€mpigt. Jag hade svĂ„rt att klara de vanliga lĂ€xförhören och fick alltid sitta kvar lĂ€ngst för att göra klart skrivuppgifterna. Det gick sĂ„ lĂ„ngt att Mamma fick rycka in för att övertala lĂ€rarna om att jag inte skulle behöva gĂ„ om femte klass, berĂ€ttar Fredrik.

Första betygen blev ett hastigt uppvaknande
Tillbaka till grundskolan. Fredrik fick trots allt gĂ„ vidare genom klasserna och snart blev det dags att börja fĂ„ betyg. Nu blev det stressigt – kanske var det dags att göra nĂ„got Ă„t sin situation?

Fredrik hade faktiskt varit med om en vÀndning tidigare, med sitt basketlag. De hade tillsammans pÄ nÄgra Är tagit sig frÄn i princip sÀmst i sin lokala serie till att komma tvÄa i SM. Nyckeln hade varit en klok trÀnare.

Han hade satt in extra trÀningspass, förlÀngt trÀningarna och Àndrat om innehÄllet. Dessutom fick de hjÀlp med att reflektera över sin egen utveckling och med att sÀtta upp personliga mÄl.

– Vad gör man i idrott nĂ€r man vill bli bĂ€ttre? För oss var det inte ett svĂ„rt recept: Vi satte upp mĂ„l. Sedan övade och övade vi. Vi misslyckades ibland och reste oss igen för att fortsĂ€tta öva. Det kĂ€ndes helt naturligt att börja arbeta pĂ„ samma sĂ€tt i skolan, berĂ€ttar Fredrik.

Provade att ta idrottsmentaliteten till skolbÀnken
Det var vÀrt ett försök. Fredrik började att öva lika metodiskt i skolan som i basketen. Han mÀrkte att samma disciplin och övning faktiskt gav resultat.

Snart lĂ„g han ofta ett kapitel före klassen i de flesta av Ă€mnena och förberedde sig nĂ€stan lite för mycket – Ă€ven inför de moment man inte behövde förbereda sig inför.

– KĂ€nsla av att hitta nĂ„got som Ă€ntligen fungerade var fantastisk! Det gick ganska snabbt att börja vĂ€nda resultaten nĂ€r jag vĂ€l anvĂ€nde mig av tydliga mĂ„l och en bra studieteknik. Det blev dessutom allt enklare för varje Ă„rskurs, i takt med att jag blev bĂ€ttre pĂ„ att studera. Till slut behövde jag inte lĂ€gga sĂ€rskilt mycket tid pĂ„ plugget för att nĂ„ det högsta betyget, berĂ€ttar Fredrik.

HĂ€r föddes den första insikten om att alla faktiskt borde kunna fĂ„ bra resultat i skolan – det handlade ju bara om att plugga pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt.

MÄnga hade svÄrt med matematik
Fredrik kom att pÄbörja sina gymnasiestudier pÄ Katedralskolan i Lund. Han tyckte om att lÀra ut och hjÀlpte mÄnga av sina vÀnner. SÀrskilt med matten, som mÄnga tyckte var svÄr. HÀr sÄg han en sporrande utmaning: kunde det han hade lÀrt sig vara till nytta för andra?

– Idrottsmentaliteten hade fungerat för mig. TĂ€nk om jag nu kunde hjĂ€lpa andra att komma in i matchen med matten ocksĂ„?, sĂ€ger Fredrik. MĂ„let blev att fĂ„ alla att besegra nationella provet i matematik.

Arbetade dag och natt under ett Ă„rs tid
Nu kickade maskineriet igÄng. Under hela Ärskurs 2 satt Fredrik uppslukad under en stor del av sin lediga tid, bÄde pÄ kvÀllar och helger. Uppgiften? Att bryta ned varje del av mattekursen och se hur man enklast kunde lÀra sig varje del. Tanken var att det skulle bli en intensivkurs.

– Jag började med att dela upp matte 2 (dĂ„ matte B) i 12 olika huvudomrĂ„den. Sedan fortsatte jag med att bryta ner varje omrĂ„de i detalj och listade varje steg av varje förklaring, berĂ€ttar Fredrik.

Resultatet: en lista med 542 moment. Den som gick igenom hur man skulle förklara hela matte 2. Det var en otroligt specifik guide. Allt var listat: vilka ord man skulle anvĂ€nda, kontrollfrĂ„gor, kroppssprĂ„k, betoningar, layout, fĂ€rgpennor – till och med roliga skĂ€mt.

– Efter varje gĂ„ng jag hjĂ€lpte nĂ„gon med matten gick jag sedan tillbaka till min lista. Putsade pĂ„ formuleringarna, justerade ordningen, lade till nya moment, med mera. Pedagogiken utvecklades snabbt och det blev hela tiden enklare att förklara sĂ„ att alla hĂ€ngde med. Alla kunde verkligen lĂ€ra sig matten!, berĂ€ttar Fredrik engagerat.

Dags för den stora prövningen
– Jag var otroligt nervös inför kursen, jag visste ju inte om det skulle fungera. Jag hade lyckats hyra konferenslokaler pĂ„ Ideon Science Park i Lund och hade övat mycket hemma för att mina förklaringar vid tavlan skulle bli lite av en show, berĂ€ttar Fredrik.

PÄ morgonen dök det upp tolv förvÀntansfulla elever. MÄnga hade detta som sista utvÀg för att nÄ sina mÄl pÄ provet.

– NĂ€r jag gick in i rummet var det match och vi skulle alla vinna, sĂ€ger Fredrik och ler.

NÀr resultaten frÄn nationella proven kom, var det lite domens dag. Hur gick det?

Kursen blev en succé. PÄ endast tvÄ dagar hade otroligt nog i princip hela klassen lÀrt sig hela Ärets matematik.

– Ingen kunde riktigt tro att det var sant. Vi tog oss igenom alla 542 punkter och det var fantastiskt att fĂ„ se hur elever som tidigare inte hade förstĂ„tt nu tyckte att det kĂ€ndes enkelt, berĂ€ttar Fredrik.

En saknad pusselbit: alla var inte med i spelet
Det fanns dock ett par som inte riktigt hade hÀngt med, trots att Fredrik hade gjort allt för att försöka förklara alla delar pÄ bÀsta sÀtt. Vad var det som var fel?

Fredrik bestÀmde sig för att tala med eleverna och hittade nÄgot han kÀnde igen. En del hade haft en dÄlig start i studierna. De hade under Ärens lopp blivit övertygade om att de helt enkelt bara vad födda dÄliga pÄ matte, att de inte hade en sÄn dÀr mattehjÀrna.

Talangbegreppet hade Fredrik stött pÄ i basketen, men alltid tyckt att det var en konstig tanke. För honom var det tydligt att de som trÀnade bÀst alltid blev bÀst i slutÀndan.

– Det blev en a-ha-upplevelse! Att jag hade klarat att bli duktig pĂ„ basketplanen hade inte enbart berott pĂ„ repetition och hĂ„rt arbete. I grunden lĂ„g ocksĂ„ en övertygelse om att jag faktiskt kunde bli duktig, som gjorde att jag ville kĂ€mpa och lĂ€ra mig, sĂ€ger Fredrik.

Det nya uppdraget: att fÄ alla att förstÄ att de kan mer Àn de tror
NÀr fler fick höra talas om kursen, ville mÄnga ha hjÀlp. Verksamheten vÀxte och i grunden lÄg fyra komponenter. De första tre var bra förklaringar, motivation & studieteknik frÄn idrottens vÀrld.

Den sista nyckeln var att arbeta med varje persons sjÀlvförtroende och sjÀlvbild. Att hjÀlpa alla att förstÄ att de kunde lÀra sig vad som helst. Fredrik gick tillbaka till ritbordet och tog fram material för att hjÀlpa Àven elever som inte trodde pÄ sig sjÀlva.

– Det gick vĂ€ldigt snabbt nĂ€r vi vĂ€l kunde visa pĂ„ vilken skillnad vi gjorde. PĂ„ kort tid hade vi intensivkurser, sommarkurser och rĂ€knestugor pĂ„ mĂ„nga större orter i Sverige. Tidigt blev Ă€ven privatundervisning en viktig del för att hjĂ€lpa eleverna, berĂ€ttar Fredrik.

Allakando idag: resultatfokuserad lÀxhjÀlp med stöd i forskning
Allakando sÄg dagens ljus och Àr idag ett av Sveriges största företag för privatundervisning, kurser och utbildningsverktyg. Senare har mycket forskning kommit att bekrÀfta det Fredrik upplevde under sina skolÄr. Ett fÀrskt exempel Àr hjÀrnforskaren Torkel Klingbergs uppmÀrksammade bok HjÀrna, gener och jÀvlar anamma: Hur barn lÀr.

– Vi har lĂ€nge sett att vĂ„ra metoder ger tydliga resultat, hela 9 av 10 elever nĂ„r sina studiemĂ„l. KĂ€rnan Ă€r en noggrant utvald lĂ€rare som bĂ„de kan arbeta med sĂ„vĂ€l att stĂ€rka Ă€mneskunskap som med motivation, sjĂ€lvförtroende & studieteknik, avslutar Fredrik.

Team_mobile_aboutus Team_desktop_aboutus
Kontakta oss
Ikon för att ringa Allakando för privatlĂ€rare, lĂ€xhjĂ€lp, mattehjĂ€lp, studiehjĂ€lp 0774 – 21 88 00

Öppet vardagar kl. 09-19